GÜZELYURT TREN İSTASYONU MÜZESİ

1905-1951 yılları arasında faaliyet gösteren Kıbrıs Hükümeti Demiryolu (K.H.D.) mali sıkıntılar nedeniyle kapatıldı. Toplu taşımaya resmi olarak 21 Ekim 1905 tarihinde başlayan K.H.D., 31 Aralık 1951 tarihine kadar hizmet verdi. Faal olduğu yıllar boyunca, ücretsiz seyahat edenler dışında, 7.348.643 yolcu ve 3.199.934 ton yük taşımıştır.

Demiryolunun üç kısmının ilki, Mağusa (Famagusta) – Lefkoşa (Nicosia) arasında Mesarya Ovasından geçen hatta hizmet veriyordu ve 35,5 mil (57 km) uzunluğundaydı. Aralık 1907 tarihine kadar, batıda Lefkoşa (Nicosia)'dan Güzelyurt (Morphou)'a 24 mil (38 km) uzunluğunda ikinci bir kısım eklendi. Haziran 1915'e kadar Güzelyurt (Morphou)'tan Evrihu (Evrychou)'ya 14,5 millik (23 km) bir uzatma yapıldı. Mağusa (Famagusta)'da limandan istasyona kadar olan 1,5 millik (2.4 km) kısım hariç toplam uzunluk 74,5 mil (120 km) oldu. 1932 yılında, Lefkoşa (Nicosia)'nın batı hattı kapatıldı. 1933 yılında son 5 millik bölümü olan Çamlıköy (Kalo Chorio)- Evrihu (Evrychou) dışındaki kısım yeniden açıldı.

K.H.D.'nin f aaliyet verdiği yıllarda, tarifeli trenler dışında, yeni Yüksek Komiserin gelişi gibi r esmi durumlarda prestij hizmeti veren “özel trenler” vardı. “Bathing special” olarak bilinen birleştirilmiş vagonlar, her pazar hizmet veri yordu. Her y ı l Mağusa ( Famagusta)'da gerçekleştirilen Portakal Festivali için özel uzun trenler Lefkoşa ( Nicosia) - Mağusa (Famagusta) arasında hizmet veriyordu. Ayrıca adından da anlaşılacağı gibi insanları Lefkoşa (Nicosia) İ stasyonu'ndan Hipodrom'a taşıyan “Özel Yarışlar” adlı turlar da vardı. Demiryolu, Mağusa (Famagusta) Limanı'na uğrayan ve denizaşırı posta taşıyan Khedivial hattı gemilerinden gelen ve giden postaları taşıyordu. Ayrıca ada üzerinden posta dağıtımı için kullanılmış ve bazı istasyonlar posta ofisi veya acentesi olarak hizmet vermiştir. K.H.D., II. Dünya Savaşı (1939- 1945) sırasında ve savaş yılları sonrasında, birliklerin, erzakların ve cephanelerin Mağusa (Famagusta) Limanı'ndan Lefkoşa ( Nicosia) yakınlarındaki İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri Havaalanı'na taşınmasında ana taşıyıcı olarak önemli bir rol oynadı.

Zaman geçtikçe, karayolu taşımacılığı giderek daha popüler ve daha sürdürülebilir bir ulaşım aracı olmaya başladı. Yıllar içinde, demiryolu varlığını sürdürebilme konusunda sorunlar yaşıyordu, bu sorunlara çözüm bulunabilmesi için birçok çalışma yapıldı, fakat herhangi bir çözüm bulunamadığı için, 10 Kasım 1951 tarihinde, İngiliz Hükümeti resmi bir genelge yayınlayarak K.H.D.'nun yıl sonunda kapatılacağını duyurdu. 31 Aralık 1951 Pazartesi günü Lefkoşa (Nicosia) İstasyonu'ndan kalkan son tren, yine 1905'te ilk treni çeken 12 nolu lokomotif tarafından çekildi.